zondag 1 maart 2015

vergelijking

zondag 1 maart 2015 

Het Sneeuwklokje 
Het sneeuwklokje steekt zijn kopje omhoog
het is nog wel erg koud.
Toch is dat bloempje al zo dapper
dat het zijn blaadjes laat zien.
De sneeuw vliegt hem soms om de kop
maar dat kleine bloemetje blijft staan.
Als ik er naar kijk, denk ik: "zo moet het
steeds dapper verder gaan".
Zo'n bloemetje is een voorbeeld voor mij
dat geeft mij altijd moed.
Als je geloof je staande houdt
dan komt het vast wel goed.

Dit is een gedicht van H. Dijkhuizen - van der Kaap
Ik heb geprobeerd het uit het Gronings te vertalen.
Het eigenlijke gedicht volgt hier onder.

Het snijklokje 
Het snijklokje stekt zien kopke omhoog
het is nog wel slim kold.
Toch is dat bloumke al zo driest
dat t zien bladjes openvolt.
De snij jagt hum sums omme kop
mor dat lutje bloemke blift stoan.
As ik er nor kiek, dink ik: "o met t
steeds dapper verder goan".
Zo'n bloemke is n veurbeeld veur mij
dat geft mij altied moed.
As je geleuf je stoande holt
dan komt het vast wel goed.

We waren j.l. donderdag in Arnhem en hebben daar het mooie park Sonsbeek bezocht.

Afbeeldingsresultaat voor sonsbeekDe villa wel maar de rest stond er niet zo zomers bij.
We hebben een rondleiding gehad door de watermolen, die nog in bedrijf was.
Prachtig om te zien en hoe geweldig men vroeger al gebruik kon maken van water. Water dat elders uit de grond kwam en werd omgelegd opdat er via deze molen gebruik van gemaakt kon worden.
Hier komen we vast nog een keer weer en dan een flinke wandeling maken door het geweldige park.
Het weer was nu niet zo best, dus zijn we naar Bronbeek gegaan.

Afbeeldingsresultaat voor bronbeek museum
Steeds weer ging hier de vergelijking door me heen.
Van uitbuiting en vernedering.
Hoe de VOC en de Nederlandse regering de mensen in Indonesië hebben uitgebuit en vernederd.
Eigenlijk is het geen goede vergelijking maar zo voelt het nu ook voor de Groningers.
Die worden ook uitgebuit en vernederd. Maar gelukkig nog zonder geweld.
Wat zich daar in Indonesië allemaal heeft afgespeeld is eigenlijk met geen pen te beschrijven.
Hoe de mensen daar zijn bedrogen en voorgelogen, bah wat kan politiek toch verschrikkelijk zijn.
We zijn weer terug gegaan met de trein en hebben een geweldige dag gehad.
Dit was even een verzetje na alle inspanningen in huis. Kunnen we de komende week nog even wat puntjes op de I zetten. 10 maart komen onze E-Bikes.
Er is ook bericht gekomen van de expert over de schademelding. Alles is aangemerkt voor categorie B en dat betekent dat we aanspraak kunnen maken op 4 duizend euro extra voor woningverbetering, mits de totale schade meer dan 1000 euro is. Dat zal de komende week blijken.
Mocht dat zo zijn dan gaan we voor vloerisolatie en wellicht een nieuwe CV ketel of aardwarmte, zijn we helemaal vrij van aardgas en met de zonnepanelen krijgen we wellicht een energie neutraal huis.
Het houdt je bezig. We schudden af en toe en gaan dan maar weer verder.
De uitbuiting gaat door onder het mom we moeten toch warm blijven met elkaar en de economie moet draaien. Wat een volksverlakkerij. Ik ben benieuwd wat voor leugens ze ons nu weer gaan vertellen om zieltjes te winnen voor de verkiezingen. Mijn stem krijgen ze niet...ik ga stemmen op een lokale partij om die regenten daar in Den Haag van hun troon te stoten. Dit was dan weer mij verhaal, ik wens jullie allemaal een fijne week toe en hopelijk lezen jullie mijn blog volgende week weer.
Groetjes
Ter afsluiting een slaapliedje gezongen door Wieteke van Dort.
Geïnspireerd door het bezoek aan Bronbeek ben ik en ik dacht in de vergelijking een mooi liedje om te draaien ter nagedachtenis aan wat daar allemaal is gebeurt en wellicht te gebruiken door Den Haag om Groningen in slaap te sukkelen.....maar dat gaan niet lukken.

Boeroen katatua.


Geen opmerkingen: