zondag 13 juli 2014

het verval slaat toe

zondag 13 juli 
Het verval is toegeslagen. Zag ik in Londen plotseling rare stippen voor mijn linker oog en af en toe flitsen.
Dit bleef maar aanhouden. Ik dinsdag naar de huisarts en vervolgens naar de oogarts. Onderzoek wees uit.
Hoort bij de ouderdom. Het is een vertroebeling van het glasvocht. Normaal laat dat lichtstralen ongehinderd door naar het netvlies, maar als zich troebelingen voordoen in het glasvocht geeft dat een schaduw op het netvlies. Dit wordt in mijn geval waargenomen als spinnewebben. De oogarts heeft verder geen zaken waargenomen en denkt dat het een vorm van gewenning is en ik het minder zal waarnemen. Maar mocht het zicht minder worden of gaan vervormen dan moest ik weer langs komen. Nou ik kom al te vaak in het UMCG en hoop er nu een poosje van verschoond te blijven.
Mijn moeder zei wel eens....kind oud worden is mooi.....maar oud zijn niet altijd. Ze heeft gelijk gehad, maar als het niet erger wordt dan doe ik het er voor. We hebben de afgelopen dagen veel kennissen getroffen die er erger aan toe zijn, maar ook vele jaren ouder zijn als wij. Af en toe schrik ik dan wel van mijn voorland.
Maar daar moet je ook niet teveel bij stil staan. Daarom denk ik steeds maar weer, geniet van het leven zolang het kan en dat doen we dan ook. Maandag naar de tandarts geweest voor controle en alles was prima....dat is toch ook fijn. Vrijdag een dag uit geweest met mijn oud collegae. Enna, Jantje en Trijn.
Wat hebben we een fijne dag gehad. Het weer zat mee, en de stemming zat er goed in.
We hebben heerlijk in de tuin van Jantje gezeten en haar man Jenne heeft ons zijn grote passie laten zien. Zijn prachtige tuin en alle dieren. Later op de middag zijn we naar een museum geweest in Uithuizermeeden.
"Het behouden blik". Prachtig, wat een herkenning en wat een mooi verhaal werd er bij verteld.
blik naar binnen
Ter afsluiting hebben we heerlijk gegeten in een visrestaurant.
"Het Gemeentehuis"te Usquert.


Vervolgens zijn we weer ieders naar huis gegaan en konden we terug kijken op een prachtige dag.
Een andere belevenis was dinsdag. Toen zijn er TV-Opnames gemaakt van mij. Op de regionale zender.TV-Noord is op zaterdag een programma dat heet Miens Stee.  (Mijn plekje). Hier heb ik mij voor opgegeven en ja hoor dinsdag was het zover. Het regende, maar dat mocht de pret niet drukken. Er kwam een presentator, een regiemedewerker en een cameraman. We zijn 5 kwartier bezig geweest en ik hoop dat het een leuke 5 minuten durend stukje wordt. Het wordt binnenkort uitgezonden en ik laat het jullie weten.
afbeeldingKun je TV Noord niet ontvangen? Geen nood het is te bekijken op de site onder het kopje uitzending gemist. Dus als je dit leest Phil...in Portugal kun je het straks ook bekijken.
Dit waren de belevenissen van mij de afgelopen week. Tussen door heerlijk genoten van het mooie weer hier. Af en toe een bui, maar veel zon en lekker warm is het hier en de vooruitzichten zijn goed.
Dus ook de komende week wordt het genieten. Voor het verval helemaal toe slaat.
Ik schreef aan een vriendin het wordt nog wat. De blinde gaat straks met de lamme op stap en had daar een prentje bijgedaan, zei heeft er hartelijk om kunnen lachen schreef ze me terug. Nou ik ook en dat moeten we ook maar blijven doen. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd wordt wel gezegd en dat is ook zo.

Dit was het prentje.
Het wordt nu tijd voor de Groninger spreuken.
Zo schriever, zo bouk
Hou zol ik waiten wat ik denk, veur ik heur wat ik zeg
n Verstandeg peerd springt nait hoger as neudeg is. 
Dit waren ze weer voor deze week.

Ik las nog de dingen van Frekie;
Frekie: Grode mensen is maal volk
Antje: Hou dat?
Frekie: As je overaal aan zitten krieg je n lel om oren en as je stil ien houk zitten, nemen ze joe koors op. 

Deze vond ik ook leuk. 
Meester: Wanneer gaait  vlaigmesien lucht ien. 
Frekie: As roaden van grond binnen. 

Heel grappig om te lezen. 

Ter afsluiting deze keer geen Gregoriaans.
 Maar een mooi lied van Felix Mendelssohn. "Verleih, uns frieden."
En dat kunnen we wel gebruiken lijkt me met al die wreedheden die in de wereld plaats vinden.
Ik wens jullie allemaal een vredige zondag toe en een fijne week.

Geen opmerkingen: