zondag 16 oktober 2016

Harz

zondag 16 oktober 2016 
De Harz in Duitsland een prachtig gebied. Vroeger kwam ik er met mijn ouders en broer en later zijn Max en ik er een aantal keren geweest. Volgende week gaan we weer een kijkje nemen.
Goslar is een mooie plaats en gaan we zeker bezoeken.
Afbeeldingsresultaat voor goslar bezienswaardigheden
De Brocken vroeger toen oost en west nog gescheiden waren lag deze berg in Oost Duitsland en werd het gebruikt als een radar post door Oost Duitsland om West te bespieden.
Je kan er met een stoomtreintje naar boven.
Afbeeldingsresultaat voor brocken duitsland

 Afbeeldingsresultaat voor brocken duitsland
We gaan vast ook nog een kasteel bekijken. Er staan er genoeg.
Schloss Stolberg lijkt me wel wat....maar wie weet wordt het een ander.
Afbeeldingsresultaat voor schloss stolberg im harz
Afbeeldingsresultaat voor schloss stolberg im harz
Het ziet er wel mooi uit van binnen.
Ik kreeg een tip van de huismeester van de Fraeylemaborg dat ik absoluut een blik moest werpen in het herinneringscentrum van het kamp Dora.....ik kijken op google en ja dat zal ook bekeken worden.
Afbeeldingsresultaat voor kamp dora nordhausen
Het was een ondergrondse fabriek voor de V2 raketten waar Londen zo mee is bestookt.
Vele mensen werkten hier onder erbarmelijke omstandigheden. Dit gaan we zeker zien.
Afbeeldingsresultaat voor kamp dora nordhausen
De verschrikkingen uit het verleden met de toekomst moet je zien is onze instelling.
Maar wat het allemaal gaat worden en geworden is zal ik de volgende week verhalen.
De Visioen dag (gepensioneerden dag) van mijn oud werkgever was geweldig. Het was mooi om zoveel zaken te zien tijdens de rondleiding en ook te horen van o.a. de oud directeur die ook aanwezig was.
Ook altijd goed om te horen hoe tegenwoordig met de financiering wordt omgegaan en wat voor inspanningen er geleverd moeten worden om een dergelijke organisatie in stand te houden.
Ja ik heb genoten van de mensen die ik mocht ontmoeten en van de informatie die ik tot me mocht nemen. Hoewel dat laatste niet iets was om vrolijk van te worden. Maar goed wat wil je met een dergelijke regering. Hopelijk gaat dat snel veranderen.
Het bloemschikken was weer een feest we kregen de opdracht om van twee halve tempex bollen een bloemstuk te maken. Een ring bekleden met druivenblad die gebruikt kon worden als standaard en dan aan de slag. De bollen bekleden met mos en vervolgens bovenin een stuk uitsnijden en dan daar een stuk oase in om het bloemstuk te maken.
Zie hier hoe druk we bezig waren.
Na een paar uurtjes was dit mijn resultaat.
Ik was er best een beetje trots op. 
En zo vloog de week weer voorbij. Vanochtend nog even werken in de borg en dan alles inpakken om morgenochtend op tijd te kunnen vertrekken. 
Ik sluit af nadat ik jullie een hele fijne week heb toegewenst en dat we elkaar volgende week weer zullen ontmoeten. 
De afsluiting is in stijl deze keer. 
De Deutsche Messe in D Gebet des Hern. 



Geen opmerkingen: