zondag 18 januari 2015

drukte

zondag 18 januari 2015
Het wordt een drukte de komende week. Maar gelukkig wel zelf gedaan.
Dus denk ik dan allemaal leuke gezellige dingen.
De afgelopen week was ook geweldig.
We hebben ons 4 nieuwe stoelen gekocht. Op maat gemaakt en levertijd over drie maand.
Heerlijke stoelen waar we weer jaren mee vooruit kunnen.

Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Verder was ik donderdag voor een kennismakingsbezoek bij de Fraeylemaborg.
Leuke groep mensen en een hartelijke ontvangst met uitleg.
Gisteravond hebben onder het genot van een heerlijk etentje stil gestaan bij de verjaardag van Janneke onze schoonzus. Hartelijke dank Fokke en Janneke voor dit genoeglijk samen zijn.
De komende week liggen er allemaal leuke dingen in het verschiet.
Hoewel....maandagochtend eerst naar de tandarts, controle en voor zover ik weet is er niets aan de hand. Dinsdagavond gaan we naar het Groninger museum voor een lezing met muziek over de geheimen van Dresden.
 Mendinitrap. Taatgen FotografieHet lijkt mij geweldig, maar ben erg benieuwd of mijn verwachtingen uit komen.
Woensdagavond wordt het volgens mij genieten van War Horse.
Ben erg benieuwd hoe dit over komt.
Donderdagavond is het genieten van stamppot DREUGE BONEN bij Jantje in Baflo.
Een echte Groninger kost die Jantje voor ons klaar maakt.
Ede Staal zong er zo mooi over.

Stampot Dreuge bonen van mien moe.

Mien waikschilde bonen dij kommen zo slecht op` zingt Ede Staal. De kritische luusteraar
zel zuk zunder twievel ofvroagen of t ook bekìnd is dat der ook haardschilde
bonen bestoan. Nou, dit is wizze t gevaal. Waikschilde binnen bievubbeld prinsessebonen,
sperziebonen en Oldambtster Witte. Van haardschilde kommen de broene,
strogele en citrounbonen.

Hier t dreuge bonenrecept van mien moe.
Voorbereiding
Struup de bonen van t droad òf en was ze goud en sekuur. Zet ze n nacht in n schuddel mit roem wotter te waiken. Noa n nacht wellen gaiten je t waikwotter der vanòf.
Bereidingswijze
Din doun je bonen in n pazende panne en zet ze weer op mit vris wotter. Wieders doun je de ziede deurwozzen spek der bie tou. Din brengen je t spul aan de kook en loaten t om en bie n uur en n ketaaier kaalm en bedachtzoam goaren. In tussentied schillen je d` eerappels en snieden der blokkies van. Dit doun je din soamen mit de drij worsten en de gerookte gezolte zwiene binke bie de dreuge bonen. Din loat je t nog n vatteg menuten mitkoken. Noa t goaren t spek en worst en de gerookte gezolte zwiene binke der uutnemen en t op n waarme stee hìnleggen. Dreuge bonen en eerappels deur n kaander stampen en zo neudeg op smoak brengen mit wat peper en zolt. t Oog eet aaltied mit, vandoar dat je van dit feestmoal wat moois moaken kinnen deur dreuge bonen mit toubeheuren te serveren op n vlakke schuddel. Smoakelk eten!
Na deze avond wordt het dan vrijdagmiddag voor het eerst meedraaien in de vrijwilligersmolen van de Fraeylemaborg. Volgens mij wordt dat een leuke plek om te werken. 
Het is allemaal afwachten en de volgende week zal ik laten weten hoe het gegaan is en wat ik er van vindt. 
Voor nu sluit ik af met een gedicht. 

Pensioen.

Vroeger werkte je voor je poen.
Nu mag je leven van je pensioen. 
Nu beslis je zelf over uur en tijd. 
En kan je doen wat je verblijdt. 
Dus het is even bekijken hoe het gaat op de Fraeylema en vooral wat zij er van vinden natuurlijk. 
Lieve lezers en lezeressen ik wens jullie een heel fijne week toe en hoop dat jullie de volgende week weer mijn belevenissen willen lezen. Ik sluit af met een stukje Gregoriaans. 
Deus Deus meus (God, God, mijn.......)





Geen opmerkingen: