zondag 12 oktober 2014

wij samen

zondag 12 oktober 
Wij zijn weer samen. We zouden meer samen moeten doen. De wereld moet meer samen doen.
Niet tegenover elkaar staan maar samen de dingen aanpakken.
De afgelopen week heb ik weer beleefd hoe door samen te werken mooie dingen tot stand komen.
Gasten die helemaal ontroerd raken door het feit hoe mooi ze het hebben of aan het einde van de week hoe mooi ze het hebben ervaren. Zelf kan ik er ook wel emotioneel van worden om dat te zien en te ervaren.
Tijdens één van de avonden werd er ter afsluiting van het diner een gedicht voor gelezen zoals iedere avond, maar dit gedicht trof mij in het bijzonder.

Wij samen
Je weet het maar al te goed
Ziek zijn betekend op andere mensen aangewezen zijn 

Je handen kunnen niets meer doen
Dus leen ik je de mijne om er mee te doen wat je graag wil 

Je voeten kunnen je niet meer dragen 
Dus leen ik je de mijne om met jou daar heen te gaan 
Waar jij graag naar toe wil 

Je ogen zien de kleuren niet meer 
Dus leen ik je de mijne en vertel je dan van de schoonheid 
En al het nieuwe in de wereld 

Je oren kunnen het niet meer horen 
Dus leen ik je de mijne om voor jou te luisteren wat belangrijk is 

Je verstand en geest raakt verward en vaag 
Dus leen ik jou mijn denkkracht en neem de verantwoording van je over 

Je lijkt je persoonlijkheid te zijn kwijt geraakt 
Dus leen ik je mijn waakzaamheid en geloof in jou 
Omdat jij in mij gelooft, vervolmaken wij Samen..

Het is toch geweldig het verwoord precies zoals het gaat op de boot.
We staan allemaal voor elkaar klaar en helpen daar waar nodig.
Het was een erg inspannende week maar heel indrukwekkend en prachtig om te doen.
Heb me al weer opgegeven voor het volgend jaar en ben benieuwd of ik weer mee mag.


En dan nu weer in het dagelijkse bestaan samen met Max in Kolham.
Wat was het fijn om elkaar weer te zien en we zijn gisteravond gezellig met elkaar uit eten geweest.
Vandaag is het lekker even bijkomen en dan gaan we er maandag weer tegen aan.
Met wat......ik zou het nog niet weten. Hier in huis is alles prima voor elkaar volgens mij heeft Max de hele week hier lopen boenen en poetsen. Maar we vinden wel wat, want wij samen kunnen heel veel.
Tussen de bijna 300 mails zat een hele mooie en die heeft betrekking op ons volgende project wat we samen doen.
We gaan in november naar Ameland om daar als suppoost te staan tijdens de kunstmaand.
Ons is het Juttersmuseum toegewezen en een aantal middagen de Elzenhoeve en één middag Klein Vaarwater.
Het is de eerste keer dat we dat doen, maar het lijkt me heel mooi.
In het Juttersmuseum exposeren drie kunstenaars.
Antonia Rehnen met Multi-media  en Marijke Schurink en Herman Schlooz met Objecten.
Wij moeten er op toezien dat er niets raars gebeurt.
Als dat gebeurt zou ik niet weten wat te doen, maar daar krijgen we nog wel instructies voor denk ik.
In de Elzenhoeve exposeert Evanda met Objecten
In Klein Vaarwater exposeren:
Rielle Beekmans met Kreamiek
Ellen van der Deen met Schilderijen
Lenneke van der Goot met Tekeningen
Koos ten Kate met Schilderijen Jose van Kleef met Website kunst
Vivien Nieuwenweg ook met website kunst.

Dit maakt een mens direct toch al nieuwsgierig.
We zijn het vorig jaar geweest als kunst kenners en waren direct geraakt door al het moois wat we hebben gezien. En nu zijn we de bewakers van een aantal kunstschatten.
Op de site Ameland kunstmaand is heel veel te lezen en te zien.

Dit is werk van Evanda
Dit is van Antonia
Dit is van Marijke en Herman
Om alles te laten zien van de kunstenaars die in Klein Vaarwater exposeren wordt even te veel van het goede. Maar dat komt de volgende week nog wel.
Het wordt volgens mij genieten.

Het wordt weer tijd voor de Groninger gedichten.
Kuren is nait genog, men mout roaken 
t Gaait nait om kunst, mor om gunst.
Dij winnen wil, mout ook verlaizen kinnen 
Verkopen is gain kunst, mor der aan verdainen

Nog even een kleine belevenis van Frekie.
Taande komt op verziede, Frekie geft heur n sukkeloadje.
Frekie+ Dij heb k spezioal veur joe bewoard.
Taande+ Wat ja laif.
Frekie+ Smoak joe t
Taande+ Heerlek.
Frekie+ Din snap ik nait woarom hond hom oetspijd het.

En deze vond ik ook nog leuk.

Meester+ Woarom drinkt n moes gain jannever
Frekie+ Hai is baang veur koater

Zo en dan nu is het tijd voor een stukje muziek.
We voeren donderdag langs de Loreley dus het lied over de Loreley

Ik wens jullie allemaal een hele fijne week toe en geniet van alles wat je gegeven wordt.
Tot volgende zondag.

Geen opmerkingen: