zondag 25 mei 2014

Europa

Zondag 25 mei 
Vandaag dan de uitslag van de verkiezingen. Ik vind het heel spannend en hoop dat die extreem rechtse partijen een gevoelige nederlaag lijden. Moet er toch niet aan denken dat die Wilders en zijn aanhangers invloed krijgen. Dan is het helemaal gedaan met de vrede in Europa. Ik hou mijn hart nu al eens vast met die spanningen die er heersen. Maar dan wordt het alleen maar erger.

Ik heb voor het eerst een andere stem uitgebracht dan anders. Heb me verdiept in de partijen en goed naar uitspraken en discussies geluisterd en ben vastberaden naar het stembureau gegaan en heb zelfs een voorkeur stem uitgebracht.
Het was even zoeken op de lijst met 19 partijen, maar ik heb haar gevonden en ging met een tevreden gevoel het stemhokje weer uit.
We hebben een drukke week achter de rug.
Dinsdag hebben we opdracht gegeven tot het vernieuwen van ons terras. Zelf wilde ik de planten er uit halen en daar ben ik gelijk maar mee begonnen. Donderdag was alles er bijna uit wat er uit moet.
Het laatste stukje doe ik als ik weet dat de straatmaker komt en dat zal waarschijnlijk over 14 dagen zijn.
Het worden mooie grote tegels van 60 x 60 cm. gevlamd grijs.
Dat alles afgezet met zwarte banden.
Het eind resultaat laat ik binnenkort wel zien.
Vervolgens heb ik de zonnepanelen helemaal schoon gemaakt. Met een zachte ragebol en de tuinslang.
Al dat Sahara zand en andere ongerechtigheden zijn verwijderd en ze brengen gelijk weer meer op.
De eindafrekening van de energie is in de bus gevallen, het voorschot is met 30 euro in de maand naar beneden gegaan en we krijgen bijna 400 euro terug. Dat is weer een aardige meevaller.
Gelijk maar een reisje geboekt naar Londen. Voor het eerst sinds vele jaren gaan we weer vliegen.
Eelde krijgt een rechtstreekse verbinding met Londen voor zolang het duurt 6 dagen per week en wij gaan eind juni mee. Als dat goed verloopt plannen we een reis naar ons geliefde Tenerife.
Vrijdag hadden we een totaal andere dag.
Eerst de zo langzamerhand vertrouwde werkzaamheden zoals boodschappen doen en het huis een goede beurt geven.
Maar in de middag hadden we een receptie van Jacob die afscheid nam van zijn werkgever het UMCG en direct daarna zijn we naar een 50 jarig huwelijksjubileum geweest van Willem en Grietje. Grietje is een nicht van Max waar we regelmatig een keer langs gaan even als bij haar moeder de tante van Max.
Het was heel gezellig en goed van eten en drinken.
Zaterdag weer een totaal andere dag. Vroeg uit de veren, nog wat laatste boodschappen gedaan en naar de bakker voor heerlijk brood om vervolgens naar de Mazda dealer te gaan waar een zeer leerzame dag was samengesteld en wij ons verder konden verdiepen in de techniek van de auto's van vandaag. Weer een aantal dingen geleerd over onze eigen auto en dingen gezien en ervaren over de auto van de toekomst.
Nog even en je hoeft niet zelf meer te rijden. Dat wordt voor je gedaan.
Mazda

Het was gezellig en leerzaam.
Vandaag gaan we genieten van het mooie weer en moeten even grasmaaien.
Het was in Kolham de afgelopen dagen geen weer om gras te maaien.
In dit kleine landje zijn de weersomstandigheden zeer verschillend.
Donderdag hier bijna de hele dag regen en in Joure scheen de zon volop en liepen de mensen in korte broek. Toen we Greetje aan de telefoon hadden verbaasde die zich over het feit dat we zeiden dat het hier al de hele dag miezerde.
De komende week doen we het rustig aan en bereiden ons voor op een paar dagen Vlieland met mijn broer en schoonzus. Altijd gezellig. Hopelijk werken de weergoden goed mee en kunnen we een aantal dagen genieten.

Ter afsluiting de Groninger spreuken:
Dij mor wat lult, mout ook heuren willen wat e nait wil
Twij zunnen is te veul aan lucht
Dij lezen kin, is nooit ainzoam
Nait ale lu binnen mensen


Ter afsluiting wil ik jullie laten zien hoe de La Bota Fumeiro heen en weer wordt geslingerd in de kathedraal van Santiage waar ik dan twee jaar geleden getuige van mocht zijn.
Dit is voor mij een indrukwekkende gebeurtenis geweest en daarbij komt dat kort geleden de man die het wierookvat aan het eind weer tegenhoudt is overleden.
Twee jaar geleden stond ik zo dicht bij, dat de priester me waarschuwde dat ik op moest passen om niet geraakt te worden.
Ik wens jullie een hele fijne zondag toe en een hele mooie week.



Geen opmerkingen: