zondag 13 april 2014

Lourdes

zondag 13 april palmzondag

Op deze dag wordt de feestelijke intocht van Jezus in Jeruzalem herdacht. De vele pelgrims, die van wege Pesach, het joodse feest van de ongezuurde broden (ook wel joods Pasen genoemd) in de stad waren, verwelkomden hem met palmtakken. Volgens de evangeliën wist Jezus op dit moment al dat lijden en dood hem wachtten.

In vele kerken zijn hier mooie afbeeldingen van gemaakt.
Vroeger op de lagere school kon ik helemaal weg dromen van de verhalen en de mooie platen die er bij getoond werden.
De afgelopen week hebben we hard gewerkt in de tuin. 20 meter conifeer weg gehaald het geeft lucht en ruimte. De tuin is in één keer zo'n 40 vierkante meter groter geworden.
 Zo zag het er vorig jaar zomer uit.

En nu zo


We wilden er een afrastering voor in de plaats maken, maar we vinden het zo ook mooi en doen er niets aan een kleine border en houden het open. Als het niet voldoet kunnen we altijd nog een afscheiding maken. Maar er loopt nog een diepe sloot langs, dus er is al een natuurlijke afscheiding. 
Nu het snoeihout nog weg. Dat wordt een volgende klus. De container is al besteld, maar het wordt waarschijnlijk na de Pasen dat het weg gaat. We gaan eerst een paar dagen genieten van de kust.
Een paar dagen Zandvoort en natuurlijk de Keukenhof. 
Het staat voor mij ook een beetje in het teken van mijn pelgrimstocht die ik op 15 april twee jaar geleden startte en midden in de nacht aankwam in Lourdes. Wat een ervaring en een belevenis.
 Wat was ik verrast dat mijn dierbaren me uitzwaaiden.

Daar sta je dan voor die enorme kerk op dat enorme plein


En dan die enorme kaarsen die daar gebrand worden. Op dit moment hebben wij ook een huispaaskaars staan van ongeveer deze afmetingen 3 kilo is hij. We zullen er lang van kunnen genieten denk ik en hoop ik. 
De volgende week laat ik meer zien en weten over de vorderingen in de tuin en ook over mijn herinneringen aan de reis en onze belevenissen in Zandvoort. 
Ter afsluiting van deze blog geen gregoriaans maar het Maria lied.
Het Maria klokje Ave Maria

Er zijn zoveel mooie liederen , hier is nog één.
Dat moet natuurlijk het Grosse Lourdeslied zijn met mooie beelden van de kerken en de grot. 

Ik wens jullie allemaal een hele goede week toe en veel bezinning en vrede. 

Voor de liefhebbers hier dan de Johannes Passie, hij duurt maar twee uur. 


Denk maar zo: 
Als je de wereld draaglijk maakt voor jezelf, dan maak je ze ook draaglijk voor anderen. 

Geen opmerkingen: